Recensie ‘Meisje aan de ketting’

Auteur: Lydia Rood
Titel: Meisje aan de ketting
Uitgeverij: Leopold
Jaar van uitgave: 2007
Leeftijdscategorie: 10+

Daar gaat ze, de Grote Meid… Nooit van gehoord? Er zijn anders koningen en prinsen naar haar komen kijken… Is het geen mirakel!

Het verhaal speelt zich af in Edam in het jaar 1629. Trijntje Keever is dertien jaar, maar erg groot voor haar leeftijd. Op volwassen leeftijd was ze maar liefst 2,5 meterlang! Als kind was ze al groter dan haar leeftijdsgenootjes en was ze een bezienswaardigheid. Haar ouders nemen haar in de zomerperiode mee naar de kermissen waar mensen tegen betaling naar Trijn kunnen komen kijken, maar in de winterperiode zijn er geen kermissen en heeft het gezin weinig geld. Trijn is dan ook bang dat haar vader haar zal verkopen aan de ‘Berenman’. Deze ‘Berenman’ verdient zijn geld met een dansende beer aan een ketting. Hij heeft de vader van Trijn vijftig gulden geboden, zodat hij met haar veel geld kan verdienen. Haar moeder verzekerd Trijn dat haar vader haar nooit zou verkopen, maar op een dag komt ze toch in de handen van de Berenman terecht. Zal het haar lukken om weer thuis te komen?

Meisje aan de ketting is een historische roman, waarin de lezer een zeer goed beeld krijgt van het leven in de zeventiende eeuw. Doordat je het verhaal door de ogen van Trijntje leest, leef je erg met haar mee. Ondanks dat ze zo groot is en hier vaak mee wordt gepest, blijft ze sterk, maar je voelt haar verdriet. Het is ontroerend om te zien dat het hele dorp uiteindelijk toch laat merken dat Trijntje alleen hun Grote meid is en dat niemand haar zomaar uit Edam mag meenemen. Lydia Rood heeft een prachtige roman geschreven over een reuzenmeisje dat echt heeft bestaan. Een boek dat je niet weg wilt leggen en dat je nog lange tijd bijblijft.

Wil je met eigen ogen zien hoe groot Trijntje Keever was? Breng dan een bezoek aan het voormalige raadhuis van Edam. Hier hangt een levensgroot schilderij van Trijntje. Ook haar schoenen (ca.36 cmlang, dus schoenmaat 54) zijn daar bewaard gebleven, in een vitrinekast onder het schilderij.