Recensie ‘Anansi’s web’

03 Jun

Auteur: Lydia Rood
Titel: Anansi’s web
Uitgever: Leopold, Amsterdam
Jaar van uitgave: 2000

Wij mensen hebben een geheugen dat verder gaat dan onze geboorte. Dat houdt ons bij elkaar en dat houdt ons bij de waanzin vandaan. Onze gezamenlijke herinneringen gaan schuil in verhalen die we elkaar vertellen. Omdat alle mensen verschillend zijn, en alle mensen hetzelfde, willen we steeds weer nieuwe dingen horen, en daarom ook horen we steeds hetzelfde in een nieuwe vorm.

Het verhaal begint met een voorspel in juli 2000, waar Helmi, Kofi en Weston een verhaal van de spin Anansi opvoeren. Dit zijn de verzonnen verhalen van de slaven. Het eerste deel speelt van april 1700 tot juli 1700. In het eerste deel zijn Willem en Kofi de hoofdpersonen. Het tweede deel speelt van juli 1700 tot februari 1701. In dit deel zijn Kofi  en Kwaku de hoofdpersonen. Het derde deel speelt van juli 1742 tot juni 1946. In dit deel hebben Yaha en haar broer Kofi (dit is een andere Kofi) de hoofdrol. Het vierde deel speelt van oktober 1863 tot december 1863. In dit deel krijg je te maken met Abeni en Jannes. Het laatste deel, het vijfde deel speelt van januari 2000 tot mei 2000. In dit deel spelen Weston, Kofi en Helmi een rol. Vanaf deel vijf begin je te begrijpen wat de eerdere personen en de drie jongeren met elkaar te maken hebben, namelijk dat ze door de geschiedenis met elkaar verbonden zijn.

Anansi’s web is meer dan een spannend boek. Het verhaal is ontroerend, meeslepend en het is erg goed geschreven waardoor het je niet meer loslaat. Als lezer krijg je een duidelijk beeld van hoe het leven van de slaven was en welk aandeel Nederland daarin had. In Anansi’s web gaat het voornamelijk over de slaven die door de Nederlanders in Afrika werden gekocht, verzameld en vervoerd naar Suriname. Wist je dat er tot op de dag van vandaag nog steeds nakomelingen van deze slaven in Suriname wonen? Een aantal slaven konden ontsnappen en vluchtten het bos in. De nakomelingen van deze slaven wonen dan ook in het binnenland van Suriname.

Anansi’s web is een aanrader voor jong en oud!

“Stilte. Het gerammel van de boeien, het zuchten van de mensen om hem heen en de vage geluiden van de wind in de touwen en de meeuwen boven het schip was het enige dat ze nog hoorden. De mensen waren te veel van hun stuk om te praten. Hoe lang zouden ze zo moeten liggen? De zee was oneindig groot zeiden sommigen, maar dat kon niet.”