Recensie ‘Chanda’s geheim’

04 Jun

Auteur: Allan Stratton
Titel: Chanda’s geheim
Uitgeverij: Van Goor
Jaar van uitgave: 2007

Ik trek het laken terug. Mama rolt haar hoofd naar me toe. Haar ogen staan verward en bang. “Alles komt goed. Ik heb je gevonden.” Ik houd haar hand vast. “We gaan naar huis.”

Chanda’s geheim gaat over het leven van het zestienjarige meisje Chanda. Zij woont met haar familie in een sloppenwijk in Bonang, Afrika. Wel gaat ze naar school, ze heeft uitzicht op een studiebeurs en droomt met haar beste vriendin Esther over de toekomst. Chanda heeft al op jonge leeftijd met de dood te maken gehad. Haar vader is overleden en ook haar zusje Sara van anderhalf jaar oud. Beiden zijn overleden ten gevolge van Aids.

Voor haar leeftijd is Chanda al erg volwassen. Omdat haar moeder verscheurd is van verdriet om het overlijden van Sara, neemt Chanda de verantwoordelijkheid en regelt zij de begrafenis van haar zusje. Ondanks dat is de auteur Allen Stratton niet vergeten dat Chanda ook maar een pubermeisje is. Dat kun je vooral zien aan hoe hij haar gedachten beschrijft en hoe ze met haar beste vriendin Esther omgaat. Chanda heeft veel dromen voor de toekomst, maar door alle tegenslagen is het moeilijk voor haar om in deze dromen te blijven geloven.

Als blijkt dat Chanda’s moeder ook lijdt aan Aids, gaat haar moeder terug naar hun vorige dorp waar de familie van Chanda’s vader nog woont. Daar wordt haar moeder slecht behandeld en uiteindelijk achtergelaten in een afgelegen hut, waar zij haar dood afwacht. Zodra Chanda hier achterkomt, zet ze alles op alles om haar moeder terug naar huis te halen. Mooi is het om te lezen dat Chanda zich ondanks alles niet uit het veld laat slaan. Ze is sterk, moedig en niet bang om te zeggen waar het op staat. Dat zijn ze niet gewend in haar dorp, waar iedereen voortdurend bezig is met wat de buitenwereld wel niet zal denken. Schaamte speelt er een grote rol, vooral als het gaat om Aids.

In Chanda’s geheim word je als lezer geconfronteerd met deze verschrikkelijk ziekte en de slechte medische zorg in Afrika. Het is een zeer ontroerend boek en als lezer is het soms lastig om je tranen binnen te houden. Vanwege de veel aangrijpende scènes is het boek geschikt vanaf veertien jaar. Het verhaal blijft je, als je het boek uit hebt, nog lange tijd bezighouden. Het is een verhaal dat je aan het denken zet en niet snel zal vergeten.