RSS

Meer over ‘De amulet’

05 Jun

Geschreven door: Simone van der Vlught

De amulet is mijn eerste boek en is in 1995 verschenen, maar eigenlijk heb ik een deel van het verhaal al geschreven toen ik pas veertien was. Toen begon ik me namelijk te interesseren voor historische verhalen en omdat ik zelf ook graag verhalen schreef, besloot ik een onderwerp uit de geschiedenis te nemen. Ik was toen erg geïnteresseerd in de gekte rond heksenvervolgingen in de middeleeuwen. Ik heb dat boekje toen opgestuurd naar een uitgeverij maar het werd teruggestuurd. Jaren later, toen ik een lerarenopleiding voor Frans en Nederlands volgde, ontdekte ik met het vak Historische Letterkunde iets voor het leven van zigeuners in de zeventiende eeuw. Ik besloot de avonturen van mijn hoofdpersoon Nina te combineren met wat ik wist over zigeuners.

Vóór ik aan De amulet begon, moest ik heel veel onderzoek doen. Ik was al eens in Zuid-Duitsland geweest – waar het verhaal zich afspeelt – maar ik moest ook het een en ander weten over het dagelijks leven in de zeventiende eeuw. En over het hoe en waarom van die heksenvervolgingen natuurlijk. Ik vond een archieflijst met een indrukwekkend groot aantal namen van mensen die rond 1630 in de stad Würzburg op de brandstapel terecht waren gekomen. Dat waren niet alleen oude vrouwtjes, zoals ik vroeger dacht, maar ook veel jonge mensen en kinderen. De verbranding van een dertienjarig meisje maakte de meeste indruk op me. Ik kon haar naam niet goed lezen maar het begon met een N en ik heb daar Nina van gemaakt. Dat meisje is dus verbrand, vier eeuwen geleden, maar ik besloot Nina in het boek een tweede kans te geven. Ik liet haar op tijd vluchten

Maar waar naar toe? Als je goed nadenkt besef je dat je in zo’n  situatie eigenlijk nergens naar toe kan. Onder de mensen ben je in gevaar, dus moet je jezelf maar zien te redden. Uiteindelijk komt Nina bij zigeuners terecht, die zelf ook vervolgd werden wegens hekserij.

Bron: http://www.simonevandervlugt.nl/jeugd/historische-romans/de-amulet/

 

Geef een reactie

 
