Recensie ‘Desnoods met geweld’

05 Jun

Auteur: Jan de Zanger
Titel: Desnoods met geweld
Uitgeverij: Leopold
Jaar van uitgave: 1986

“Ik zal er achter komen wie het zijn, Sandra, ik zal ze weten te vinden. Dit wordt wel zo erg, dat er nu een eind aan moet komen. Desnoods met geweld.”

In Desnoods met geweld maak je kennis met Lex Verschoor en Sandra Noya. Sinds kort is er op hun school een groep leerlingen actief die racistische teksten op de muren schrijft en niet wilt dat er buitenlanders in Nederland wonen. Zij noemen zichzelf ‘White Power’. De vader van Sandra komt uit Indonesië en haar moeder is Nederlands, waardoor zij ook een andere huidskleur heeft. Hierdoor wordt zij gezien als buitenlander. Als op een avond Sandra wordt aangevallen en mishandeld door deze groep, beloofd Lex haar dat hij ze te pakken zal krijgen, desnoods met geweld! Maar opeens wil Sandra niets meer met hem te maken hebben, hij is namelijk ook een ‘blanke’.

Hoewel het boek al in 1986 is uitgegeven, past het heel goed in deze tijd. In het boek is er namelijk ook een politieke partij die aanzet tot haat tegen buitenlanders. Vandaag de dag zien we dat natuurlijk bij de PVV waardoor veel mensen anders naar buitenlanders zijn gaan kijken. Door de vaak serieuze bedreigingen die de groep uit naar Lex en Sandra is het boek zeer spannend. Desnoods met geweld is een detective verhaal waarin Lex op zoek gaat naar wie er allemaal bij ‘White Power’ horen en hij komt erachter dat zelfs mensen van wie hij het niet had verwacht, ook bij de groep horen.

Jan de Zanger heeft een ernstig onderwerp gekozen voor Desnoods met geweld, namelijk racisme. Vaak ontstaat racisme uit onwetendheid voor het vreemde, datgene wat onbekend is. Als lezer maak je kennis met de gevolgen van racisme, misschien worden er op jouw school ook wel eens kinderen met een andere huidskleur gediscrimineerd of gepest? Desnoods met geweld laat zien tot wat mensen met extreme ideeën in staat zijn. Na het lezen zal het verhaal je nog lang bij blijven en hopelijk kom je tot de conclusie dat we moeten leren om in vrede en harmonie met elkaar te leven, ongeacht welke huid- of haarkleur iemand heeft.