Recensie ‘Als je dit leest ben ik dood’

Vijf feiten over mij:
1. Ik heet Sam.
2. Ik ben elf.
3. Ik verzamel verhalen en bizarre feiten.
4. Ik heb leukemie.
5. Als je dit leest, ben ik waarschijnlijk al dood.
De hoofdpersoon uit dit boek is Sam. Hij is pas elf jaar en weet dat hij zal dood gaan aan leukemie. Hij krijgt samen met zijn beste vriend Felix (die ook kanker heeft) thuis school lessen. Door de lerares besluit Sam om een boek te schrijven waarin hij zijn leven beschrijft. Zijn boek begint op 7 Januari. Sam stelt lijstjes op met zijn diepste wensen en stelt vragen waar niemand antwoord op heeft. Een aantal voorbeelden zijn: Doet dood gaan pijn en Hoe weet je dat je dood bent? Felix helpt Sam met zijn wensenlijstjes. Sam rookt zijn eerste sigaretje en kust met het nichtje van Felix. Wanneer Felix overlijdt gaat het snel achteruit met Sam. Aan het einde van het boek (zijn boek) heeft Sam een meerkeuzevragenlijst gemaakt die zijn familie kan invullen. Dit vertelt de lezer hoe zij vinden dat Sam is gestorven.

Het boek is heel sterk geschreven. Je maakt alles mee door de ogen van de hoofdpersoon Sam. Je leest hoe hij lijdt, wat hij denkt en hoe hij zich voelt. Toch heb ik af en toe erg moeten lachen. Sam is nuchter . Hij weet dat hij niet lang meer te leven heeft en haalt onbewust grappige dingen uit doordat hij alles uit zijn nog korte leven haalt.

Vandaag was onze eerste schooldag na de kerstvakantie. We hebben drie keer per week school: op maandag, woensdag en vrijdag, in de woonkamer. Er zijn maar twee leerlingen: ik en Felix. Felix wil helemaal niks leren.  ‘wat heeft het nou voor zin om ziek te zijn, als je tóch rekensommen moet maken? ‘ Vroeg hij toen hij voor het eerst bij mij thuis les kreeg. Mevrouw Wolters, onze lerares, ging niet tegen hem in. Ze doet niet moeilijk als Felix niks uitvoert. Ze laat hem gewoon rustig onderuitgezakt op zijn stoel zitten, terwijl hij me vertelt wat ik allemaal fout doe. ‘zo spel je “ammoniak” helemaal niet. Zo spelden we ‘’ammoniak’’ nooit bij mij op school’. ‘ Er is een planeet die Hercules heet. Ja toch, Mevrouw Wolters?’ ‘Waarom doe je dat nou weer?’ Felix komt alleen naar school om mij te zien en om zijn moeder even rust te gunnen.

Houd je van een boek dat je volledig meesleept? Dan is dit een aanrader!