RSS

Recensie ‘Dun!’

06 Jun

Titel: Dun!
Auteur: Do van Ranst
Uitgeverij: Davidsfonds/infodok
Jaar van uitgave: 2006
Leeftijd: 12+


Bij de apotheker naast Meyer Elec ging ik op de weegschaal staan.
Drieënveertig komma zesenveertig kilogram.
ik woog honderd gram meer dan voor mijn vertrek.
ik vloekte.
De apothekersvrouw bekeek me.
‘Sorry’, zei ik.

Fee’s moeder is overleden en haar vader is een rijke acteur. Je zou denken dat ze niets tekort komt. Schijn bedriegt. Ze heeft het moeilijk met de dood van haar moeder en met zichzelf. Aan haar vader heeft ze niet bepaald steun, hij is altijd weg voor zijn werk. Fee besluit weg te lopen, misschien krijgt ze zo wel aandacht.

Do van Ranst neemt je volledig mee in zijn verhaald. Doordat je alles meemaakt door de ogen van Fee wordt er informatie voor je achtergehouden. Fee zwerft is weggelopen en zwerft rond, dit maakt het boek erg spannend. Als lezer moet je net als de hoofdpersoon constant op de hoede zijn.


Boekfragment:
‘Ik hoop dat, als ze me vinden, ik niet langer dun ben.’ Ik hield mijn adem in, alsof ik kopje-onder ging.
Celine hield op met knippen.
‘Hé?’ Zei ze. Ze kwam voor me staan, alsof ik iets had gezegd dat pas duidelijk werd als je er mijn gezicht bij zag.
‘ Ik wil niet langer dun zijn, Celine’, zei ik en ik keek op een daar is toch niks mis mee manier.
Ze schudde haar hoofd, alsof de flinterdunne haartjes ook op haar gezicht terechtgekomen waren.
‘Luister, zei ik.’Ik zal je iets vertellen, als je belooft me niet bij je vader aan te geven.’
Celine aarzelde eerst even, nam een stoel en kwam recht tegenover me zitten.

Geschreven door: Eva Cronie

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op juni 6, 2012 in Dun! - Do van Ranst

 

Geef een reactie

 
