Recensie ‘Eerwraak’

06 Jun

Auteur: Karin Hilterman
Titel: Eerwraak
Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf
Jaar van uitgave: 2001

De eer van de familie… Ja, zij vertegenwoordigde die eer, of wat er nog van over was nadat haar oudste zus… Wat een eer om de eer van de familie te vertegenwoordigen! Waarom werd er alleen op  meisjes zo streng gelet? Het was gemeen!

Dudu is een dertienjarig meisje. Ze zit in de brugklas van het VWO. Haar broer Hasan is zestien jaar.  De ouders van Hasan en Dudu komen uit Turkije. De cultuur is anders en in de Turkse gemeenschap zijn er andere regels. De oudste zus van Dudu, Nur, is overleden. Hoe vaak Dudu ook vraagt wat er gebeurt is, ze krijgt het niet te horen. Wanneer ze achter het verhaal komt is ze geschokt. Hasan heeft iets voor Nur’s turkse vriend in petto, want wie de eer van de familie schendt, moet vermoord worden.

Eerwraak is een spannend verhaal. Door de titel weet je dat er iets ergs gaat gebeuren. Ook word je nieuwsgierig naar het verhaal achter Nur. Er wordt in het boek informatie achtergehouden en als lezer wil je het zo snel mogelijk te weten komen. Dit zorgt ervoor dat je het boek heel snel uitleest. Door het boek kom je meer te weten over de Turkse cultuur, dit is vernieuwend en leuk. In Nederland leven we in een multiculturele samenleving. Als we in vrede en harmonie met elkaar willen leven, moeten we elkaar ook begrijpen. Boeken zoals Eerwraak helpen je om de Turkse cultuur beter te begrijpen. Daarnaast leer je in Eerwraak ook wat Turkse woorden! De woorden die in het boek voorkomen worden uitgelegd of de betekenis staat onderaan de bladzijde.

Is… eh, is Nur echt vermoord?’
‘Nou vermoord, nee. Het is een ongeluk geweest. Maar als je oom en je vader niet plotseling voor haar en haar vriend hadden gestaan, was je zuster niet in paniek opzij gesprongen, en dus niet voor de bus terechtgekomen.’ ‘Dus ze werd niet geduwd door iemand?’ ‘Nee ze schrok heel erg en die vriend van haar ging er meteen met een noodvaart vandoor, bang als hij was.’