RSS

Recensie ‘Hij & ik’

06 Jun

Auteur: Judith Eiselin
Titel: Hij & ik
Uitgeverij: Lemniscaat
Jaar van uitgave: 2008
Leeftijd: 10-12

Wie is dat, Zeger?
De jongen zei niets. Ik deed een stap naar voren.
‘Ik ben Rosalie van Schaik, mevrouw. Van nummer acht. Ik kom deze… Ik kom deze plánt brengen van mijn moeder. Voor… om te laten weten dat, dat u welkom bent, in de buurt.’

Zeger is de nieuwe buurjongen van Rosalie. Hij is wat vreemd maar ze raken bevriend. Wanneer ze in de brugklas komen wordt het moeilijker om te vriendschap te behouden. Rosalie raakt onzekerder. Ze weet niet of ze de vriendschp met Zeger moet houden of verbreken.
Het boekje is erg makkelijk te lezen. Je zit zo in het verhaal, maar je hebt het ook zo uitgelezen. Het boek is realistisch. Iedereen kan voor een probleem komen te staan als de hoofdpersoon in het boek.


Boekfragment:
Leerling 1, leerling 2, leerling 3. Tot 32 kwam hij. Hij telde opnieuw en daarna nog eens. ‘Er mist er één’, zei hij uiteindelijk. ‘Er mist er echt een.’
Zeger. Ik wist het meteen. Het moest Zeger zijn. Even later was de rest van de wereld daar ook achter: het was inderdaad Zeger Plagge die verdwenen was. Ed en de andere begeleiders liepen door het gangpas. Zat hij onder een van de banken? De gymleraar werd plotseling woedend. Hoe kon het dat niemand van ons had opgemerkt dat Zeger ontbrak. Waarom had niemand iets gezegd. Had het dan niemand kunnen schelen of hij er wel of niet was. Ik kwam overeind, maakte een gek geluid. Iedereen staarde me aan, maar dat kon me niet schelen. Zeger was weg, wie weet wat er met hem gebeurd was! Ik kokhalsde. DE chauffeur deed de deur open, ik sjeesde tussen de banken vandaan de bus door en sprong naar buiten. De wereld draaide. Ik gaf over op het grint, voor de ogen van heel mijn verbaasde klas, die zich verdrong achter de busramen. Van heel mijn verbaasde klas minus één. Die ene dus, die er als enige toe deed, dat ik dat nu pas begreep.

Geschreven door: Eva Cronie

 
 

Geef een reactie

 
