RSS

Recensie ‘Hoe ik nu leef’

06 Jun

Auteur: Meg Rosoff
Titel: Hoe ik nu leef  
Uitgeverij: Pimento
Jaar van uitgave: 2004
Leeftijdscategorie: 12+

Ik heet Elisabeth, maar niemand heeft me ooit zo genoemd.
Mijn vader keek even naar me toen ik geboren werd en moet gedacht hebben dat ik het gezicht had van een deftig en droevig iemand zoals een ouderwetse koningin of een overleden persoon,
maar ik ben heel gewoon geworden, niks bijzonders.
Mijn leven was ook heel gewoon. Van begin af aan meer een Daisy dan een Elisabeth.


De hoofdpersoon uit Hoe ik nu leef is de 15-jarige Elisabeth uit New York. Ze wordt door iedereen Daisy genoemd. Thuis is het even niet makkelijk omdat de nieuwe vriendin van haar vader zwanger is en Daisy kan daar niet zo goed mee omgaan. Haar moeder is overleden bij  haar bevalling. Dus die kan haar niet steunen. Daarom besluit ze haar zomervakantie door te brengen bij de zus van haar moeder in Engeland. Daisy wordt verliefd op haar neef Edmond en heeft de tijd van haar leven. Tot de derde Wereld Oorlog uitbreekt.

Het verhaal is geschreven vanuit de hoofdpersoon Daisy. Het is net alsof je haar dagboek leest. Je komt alles over haar te weten. Je zou bijna denken dat Daisy haar verhaal vertelt aan een vriend of vriendin. Hoe ik nu leef geeft je een ruimere kijk op de oorlog, liefde, eetproblemen en alles wat met het puber zijn te maken heeft!

Boekfragment:

Liefste Dagboek

Ik mis Edmond. Ik hoop dat ik hem snel terugzie, want dit kan ik niet lang meer volhouden. Het is die onwetendheid die mij het meest wakker houdt. Misschien leeft hij niet eens meer. Misschien ligt hij nu wel tussen duizenden andere lijken te vergaan. Ik mag er niet aan denken. Het maakt me gewoon gek. Ondertussen voel ik mij zo nutteloos. Ik wou dat ik iets kon doen. Deze oorlog hoeft er helemaal niet te zijn. Niemand heeft hier voordeel aan. Het is gewoon ridicuul. Wat wil men hiermee bereiken? Mensenlevens kapot maken? Wel, daarin zijn ze grandioos aan het slagen. Een paar maanden geleden leek dit allemaal nog de ver-van-mijn-bed-show. Nu is het echter bittere realiteit en het lijkt alsof dat elke dag harder tot mij doordringt. Piper voelt zich ook bang, maar ik merk dat zij niet begrijpt wat voor gevolgen dit kan hebben. Voor haar is het een nachtmerrie en als ze wakker wordt, is alles vergeten. Was het maar zo… Morgen ben ik er weer.

Geschreven door: Eva Cronie 

 
 

Geef een reactie

 
