RSS

Recensie ‘Krassen’

07 Jun

Titel: Krassen
Auteur: Elle van den Bogaart
Uitgeverij:Van Holkema & Warendorf
Jaar van uitgave: 2004
Leeftijd: 12+ 

‘Ja lach jij maar.
Je moest eens weten hoe ik je mis.
Het is niet eerlijk, ik wil dat je terugkomt.
Mam, waarom heb je het gedaan?’

 

Dit boek vertelt het verhaal van Kars. Op een dag hoort hij dat zijn moeder zelfmoord heeft gepleegd. Het is totaal onverwacht. Kars, zijn zus Tine en Vader snappen het niet.  Waarom heeft ze het gedaan? Waarom laat ze ons hier achter en dat zonder afscheid te nemen? Ze proberen de dood van hun moeder (en vrouw) op hun eigen manier te verwerken. Omdat Kars niet om kan gaan met het gemis van zijn moeder, begint hij zichzelf pijn te doen. Hij krast met een steen in zijn huid totdat het bloed.  Kars wil weten waarom zijn moeder een einde aan haar leven heeft gemaakt, en hij gaat op onderzoek uit. Hij wil antwoordt op zijn vragen.Krassen

Krassen is een aangrijpend, spannend maar ook een zielig verhaal. Door de zelfmoord en de vele onbeantwoorde vragen, leef je helemaal mee met de hoofdpersoon Kars. Tot het eind heb ik in spanning gelezen om erachter te komen wat de oorzaak van de zelfmoord was.


Boekfragment:
‘Kars, ik breng je naar huis, er is iets ergs gebeurd.’ Hij had in eerste instantie aan Tine gedacht. Waarom weet hij ook niet. Misschien omdat ze kort daarvoor zomaar een keer flauwgevallen was. Pas in de auto van Wouters had hij de moed gehad om te vragen wat er was gebeurd. ‘Het is iets met je moeder, maar ik weet niet of ik het je moet vertellen. Ik denk dat je familie dat beter kan doen.’‘Wat is er met mijn moeder?’ had hij gevraagd.Wouters had hem met een bedroefd gezicht aangekeken en gezegd dat zijn familie het hem zelf moest vertellen. ‘Ze is toch niet dood?’ Had hij uitgeroepen. Wouters had niets meer geantwoord. Hij had niets meer gevraagd.Tijdens de rest van de rit naar huis had hij zich afgevraagd wat er gebeurd kon zijn. Ze kon niet dood zijn, maar wat dan wel?

 

Geschreven door: Eva Cronie

 

Geef een reactie

 
