Recensie ‘Afblijven’

Afblijven
Amsterdam
Van Holkema & Warendorf
1998
12+

Wanneer Melissa Jim ontmoet bij een auditie voor een bekende videoclip, gaat het helemaal fout. Waarom het boek Afblijven heet, is dan nog een raadsel.

De 14-jarige Melissa is super gelukkig als ze wordt gevraagd om auditie te doen om in een videoclip van de super bekende rapper Brainpower te dansen. Jordi, de beste vriend van Melissa en al sinds groep 6 verliefd op haar, is ook enthousiast. Melissa kan heel erg goed dansen en ze wordt zeker ontdekt. Maar al snel goed gaat het minder goed met Melissa.

Op het begin van het boek gaat het helemaal fout met Melissa, één van de hoofdpersonages. Carry Slee weerspiegelt het feit dat drugs een degelijke invloed heeft op het dagelijks leven van een aantal jongeren. Zo ook bij Melissa. Een meisje van veertien jaar, onderbouw leerling op het voortgezet onderwijs, omringd door een aantal verkeerde vrienden. Iedereen kent het wel: voor sommige jongeren gaat op hun leeftijd de wereld op de verkeerde manier open. In dit jeugdboek kan een groot deel van de jeugd zich inleven. Wie heeft er op wat voor manier dan ook tegenwoordig géén kennis van drugs genomen. Klasgenoten die de verkeerde kant opgaan, films die op tv worden uitgezonden, noem maar op! Op die manier voelt de jeugd zich nauw betrokken bij het boek.

Het boek, dat onder andere winnaar was van de Jonge Jury 2000, roept ongetwijfeld emoties bij de lezer op. Hoe kan Melissa dat toch doen?! Veertien jaar en al aan de pilletjes waar je je zogenaamd beter van moet voelen? Onzin! Om de vraag te beantwoorden of Melissa voorgoed al haar vrienden zal laten zitten, is het zeker de moeite waard dit boek te lezen. Met dit boek levert Carry Slee zowel een waarschuwing af, als een middel om de jeugd kennis te laten maken met de jeugdliteratuur van tegenwoordig.

Geschreven door Koen Verplanke