Recensie ‘Junkies’

Oh Daddy dear ypu know you’re still number one.
But girls just wanna have fun
That’s all they really wa-a-a-a-a-a-ant…

Cyndi Lauper – Girls just want to have fun

Het boek Junkies van Melvin Burgess kwam in 1996 uit in het Engels. In 1997 werd vertaald door Suzanne Braam en uitgebracht in Nederland.
Bij David thuis is het een gewoonte dat hij wordt geslagen door zijn vader. Zijn moeder is verslaafd aan drank. Daarom heeft hij alle redenen om van huis weg te lopen.

Gemma is zijn beste vriendin. Zij heeft David de bijnaam Teer gegeven. Dit omdat hij altijd commentaar heeft wanneer ze een sigaret opsteekt. Gemma vindt haar ouders vreselijk. Ze mag nooit uitgaan en haar ouders verbieden het om met Teer om te gaan. Wanneer Teer wegloopt naar Bristol, besluit Gemma hem na een paar weken te volgen. Samen komen ze terecht bij Richard en Vonny. Zij bieden Teer en Gemma onderdak aan. Vonny vindt na een tijdje dat Gemma moet vertrekken omdat ze geen echte problemen heeft. Gemma is woedend. Op haar afscheidsfeestje leert ze Lily en haar vriend Rob kennen. Dit zijn punkers die zich voor niets schamen en niet vies zijn van drugsgebruik. Gemma en Teer trekken bij hun in. Zonder te weten dat ze heroïne gebruiken. Vanaf dit punt, gaat het mis…

Melvin Burgess heeft dit boek prachtig geschreven. De hoofdpersonen hebben allemaal een eigen hoofdstuk waarin je hun gedachtes en gevoelens leest en daardoor alles over ze te weten komt. Junkies is een realistisch verhaal omdat het zo kan gebeuren dat een tiener/puber van huis wegloopt, op het verkeerde pad raakt, en verslaafd raakt aan allerlei soorten drugs. Het verhaal sleepte me mee. Ik had medelijden met de hoofdpersonen, maar wist tegelijkertijd dat ze de grootste fout van hun leven maakten. Dit is een meeslepend boek voor jonge maar ook voor volwassen lezers.

Ik verheug me op de dag dat ik clean ben. Het is zo gek met de dope. In het begin voel je je fantastisch. Maar al gauw went je lijf eraan en dan werkt het zo niet meer. Je begint het nodig te hebben om je een beetje normáál te voelen. Snap je? Je wordt wakker en je voelt je afgrijselijk, je voelt je ziek, dus je gebruikt iets en je voelt je goed, maar meer ook niet. Medicijn. Je gaat op een oud vrouwtje lijken dat ’s morgens haar pillen moet nemen omdat ze anders de dag niet doorkomt.
Dus ga je meer gebruiken, op jacht naar de draak, op jacht naar de kick, op jacht naar het goede gevoel. Je gebruikt steeds meer en steeds vaker.

Een zeer realistisch en meeslepend verhaal, zeker de moeite waard!!