Recensie ‘Sterke schouders’

07 Jun

Auteur: Hanneke de Jong
Titel: Sterke schouders
Uitgeverij: Van Goor
Jaar van uitgave: 2005

‘Mama is oké, maar Papa! Als ik hem in gedachten voor me zie, explodeer ik bijna. Ik begrijp niet waarom hij me zo kwaad kan maken. Is het omdat ik een halfjaar weg moest?’

Het verhaal Sterke schouders gaat over de zestien jarige Willem. Hij woont sinds zijn achtste bij zijn oom en tante op het vasteland, maar zijn ouders wonen nog op Texel. Willem woont bij zijn oom en tante omdat er op het eiland geen bovenbouw van de havo is, maar er is nog een reden waarom Willem niet meer op Texel woont. Willem weet zelf alleen niet wat die andere reden is. Hij ziet steeds stukjes film van het verleden in zijn gedachten en stukje bij beetje kom je er als lezer samen met Willem achter wat er precies is gebeurd.  Het boek behandelt de zoektocht van Willem naar wat er in het verleden is gebeurd, tegelijk is het een zoektocht naar zijn vader. Met hulp van de maatschappelijk werkster op school, zijn vriend Liban en zijn vriendin Marij lukt het Willem om weer in gesprek te komen met zijn ouders.

Het boek is vlot geschreven, waardoor het echt van deze tijd is. Als lezer leef je erg mee met Willem en je voelt zijn verdriet, angst en zijn pijn. Maar het boek geeft ook een gevoel van hoop. Willem heeft sterke schouders om al zijn problemen met zich mee te dragen, maar het boek leert de lezer dat je nog sterkere schouders krijgt wanneer je bereid bent om problemen uit te praten met je dierbaren.

De auteur Hanneke de Jong is geboren in Oldetrijne (een dorpje in Friesland) op 18 juni 1952 .Al haar boeken schreef zij in het Fries, haar moedertaal. Ze vindt het namelijk belangrijk dat Friese kinderen in hun eigen taal boeken kunnen lezen. Een aantal van deze boeken zijn vertaald in het Nederlands, zo ook Sterke schouders.