Recensie ‘See you in Timboektoe’

09 Jun

Auteur: Carry Slee
Titel: See you in Timboektoe
Uitgeverij: Prometheus
Jaar van uitgave: 2004

‘Goeie reis!’ Ze geven oma een zoen en daarna Isa. Kars omarmt zijn vrienden: ‘See you in Timboektoe!’ En hij stapt in.

Isa en Kars wonen met hun ouders in Nederland. Ze leiden een normaal leven, totdat hun ouders een camping kopen in Frankrijk. Isa en Kars vinden het vreselijk want nu moeten ze verhuizen. Isa heeft namelijk een vriendje Justin, hoe moet dat nu? Wanneer Isa en Kars de camping opzoeken op internet en foto’s vinden, schrikken ze zich rot. De camping ligt ergens in een gat en er moet nog zoveel gebeuren… Uit protest  noemen ze het: Timboektoe.

See you in Timboekte is een leuk verhaal. Het is makkelijk geschreven. Je maakt alles mee door de ogen van pubers en daarom kan je het op elk moment lezen: op weg naar vakantie, op school, thuis of in de klas. Het is een avontuurlijk boek en daarom wil je het snel uitlezen. Leuk is dat het boek tot een serie behoort. Er zijn in totaal vijf delen. Wanneer je niet genoeg hebt aan het boek, kun je ook de film bekijken!

Hoe laat is het? Isa schrikt wakker. Half vijf… zo te horen is oom Frits al begonnen. Buiten hoort ze ook de stemmen van Kars en z’n vrienden. Ze doet het gordijn open. Het is nog maar net licht. Iedereen slaapt nog. Behalve oom Frits en de jongens is er niemand op straat. Ze mag wel opstaan, want om half zes willen ze vertrekken. Isa stapt uit bed. Raar, die kale kamer. Alle posters zijn al van de muur. Alleen haar bed staat er nog. Ze gaat naar de douche. De laatste keer dat ze in deze badkamer staat. Isa zucht. Dat denkt ze al de hele week. De laatste keer naar school. Ze moet weer aan het afscheidsfeest denken. Het was zo leuk. De klas had een heel maf toneelstuk ingestudeerd, over haar nieuwe school in Frankrijk. Het was echt een verassing. Isa heeft er niks van gemerkt dat ze oefenden. De tranen rolden over haar wangen van het lachen. Alsof het zó gek zou zijn in Frankrijk!

Boekentips:

Het vervolg op See you in Timboektoe
⃝ Deel 2: 100% Timboektoe