RSS

Recensie ‘Zwart-Wit’

09 Jun

Titel: Zwart – Wit
Auteur: Mark O’Sullivan
Uitgeverij: Clavis
Jaar van uitgave: 1998
Leeftijd: 13+


Hand in hand met de Glazen Druïde,
Roepende tot de staande stenen,
Kunnen de mannen en vrouwen niet met me spreken;
Stemmen als de mijne, zonder klank, zonder lied.

Nance ontdekt door een foto dat haar ouders niet haar echte ouders zijn. Ze is geadopteerd. Haar vriendje OD
slokt alle tijd op met zijn problemen. Ze wil tijd voor zichzelf en ontdekt het verhaal achter zichzelf.

 

Omdat er veel dialogen in het boek voorkomen, is het makkelijk weg te lezen. De gedachten van de hoofdpersonen zijn goed beschreven door Mark O’Sullivan. Er wordt steeds informatie achtergehouden en je blijft het boek alert lezen. Ik wilde weten wie de ouders van Nance waren. Het boek blijft daardoor spannend en vooral om die reden is dit boek een aanrader.


Boekfragment:
Heather, Heather Kelly. May had haar ooit een of twee keer zijdelings genoemd en ik had nooit vragen gesteld. Eigenlijk stelde ik zelden vragen over dat verre stukje van mijn leven. Ik denk dat ik diep vanbinnen voelde, dat als ik dat deed, ik dingen zou ontdekken waarvoor ik nog niet klaar was om ze te weten.
Ik had geen reden om te twijfelen aan het verhaal zoals ik het kende. Tom was in 1977 naar Kenia vetrokken en had zich aangesloten bij de staf van May’s school buiten Nairobi. Ze trouwden begin 1979. Later dat jaar, een paar maanden voor ze naar Ierland vertrokken, adopteerden ze mij. Ik was, zeiden ze, het kind uit een gemengd huwelijk en  mijn ouders waren omgekomen bij een auto-ongeval.


Geschreven door: Eva Cronie

 
 

Geef een reactie

 
