Recensie ‘Henna op de huid’

Auteur: Dirk Bracke
Titel: Henna op je huid
Uitgever: Davidsfonds/Infoboek
Jaar van uitgave: 2005

‘Het zijn maar roddels, ma. Wees gerust, mijn man zal tijdens de huwelijksnacht bloed
op het laken zien.’

Touria is zoals alle meisjes. Ze zou het liefst shoppen met haar vriendinnen, leuke moderne kleding dragen, vrijdag na school iets drinken in een café, verliefd worden.… Toch kan ze het niet, ze is islamitisch. Thuis is het voor haar niet altijd even makkelijk. Haar broers mogen veel meer dan zij, komen er gemakkelijk vanaf als ze iets fout doen en kunnen hun eigen gang gaan. Touria heeft het niet zo gemakkelijk als haar broers, haar vader is erg streng als het om tradities en Touria gaat. Hij is zelfs van plan om Touria uit te huwelijken!

In Henna op je huid maak je kennis met een traditioneel Marokkaanse familie. Ze wonen in de Belgische stad Antwerpen en alles lijkt goed te gaan, tot de vijftienjarige dochter Touria zich los wil maken haar cultuur. Ze wil doen wat haar klasgenoten doen, maar door haar afkomst is dat onmogelijk. Toch probeert ze zo goed als het kan haar eigen pad te bewandelen. Ze gaat winkelen met haar vriendinnen en ze wordt verliefd op Ilyas. Als hij haar beloofd om met haar te trouwen, vrijen ze met elkaar. Hierdoor verliest Touria haar maagdelijkheid.

In dit boek komen diverse relaties voor, die van Touria en haar familie en die van Touria en haar westerse vriendinnen. Bracke beschrijft de leefwereld en de emoties goed. Hierdoor leef je als lezer erg met Touria mee. Henna op je huid is een boek dat de hedendaagse problemen naar voren brengt. Daarnaast zet het  je als lezer aan het denken over de verschillende culturen die een westers land vandaag de dag rijk is. Het is een ontroerend verhaal over keuzes maken.