RSS

Recensie ‘Twilight’

10 Jun

Auteur: Stephenie Meyer
Titel:  Twilight
Uitgever: Van Goor
Jaar van uitgave: 2008
Leeftijdscategorie: 13+

‘Hallo’, zei een zachte melodieuze stem.
Ik keek op, stomverbaasd dat hij tegen me sprak. Hij zat zo ver bij me vandaan als de tafel toeliet, maar zijn stoel stond naar me toe gedraaid. Zijn haar was druipnat, in de war – maar zelfs zo zag hij eruit alsof hij uit een reclame voor haargel gestapt was. Zijn oogverblindende gezicht was vriendelijk, open, een kleine glimlach om zijn perfecte lippen. Maar zijn blik behoedzaam. ‘Ik ben Edward Cullen.’ Ging hij verder. ‘ik was niet in de gelegenheid mezelf voor te stellen vorige week. Jij moet Bella Swan zijn.’

Bella Swan is een vreemdeling in het dorp Forks. Ze woont er sinds kort. Haar ouders zijn gescheiden en na jaren lang bij haar moeder gewoond te hebben, besluit ze te verhuizen naar haar vader. Bella heeft het moeilijk met vrienden maken. Vanaf de eerste dag  is ze helemaal in de ban van één jongen. Dit is Edward Cullen. Hij is geheimzinnig en laat niets los over hem en zijn familie. Totdat Bella gaat zoeken naar antwoorden.

Het boek neemt je helemaal mee in het verhaal van Bella en Edward. Je maakt alles mee door de ogen van Bella, maar omdat er veel gesprekken (dialogen) in het boek voorkomen, weet je ook hoe anderen personen in het boek denken. Er wordt vaak informatie voor je achtergehouden, daarom blijf je doorlezen. Het boek is het eerste deel van de uit vier boeken bestaande Twilight serie. Hou je van spanning en avontuur? Dan is dit boek de moeite waard om te lezen!

Boekfragment:
‘Wat zijn koude wezens?’
Hij glimlachte donker.
‘Bloeddrinkers’, antwoordde hij met een griezelstem. ‘Jullie noemen het vampiers.’
Na zijn antwoord staarde ik terug naar de ruige branding, omdat ik niet wist wat er op mijn gezicht te lezen viel.
‘Je hebt kippenvel,’ lachte hij verrukt.
‘Je bent een goede verteller,’ complimenteerde ik hem, nog steeds naar de golven kijkend.
‘Krankzinnig verhaal, hé?’ Logisch dat mijn vader niet wil dat we er met iemand over praten.’
Ik kon mijn gezichtsuitdrukking onvoldoende onder controle krijgen om hem nu al aan te kijken.
‘Wees mar niet bang, ik zal je niet verraden.’
‘Ik heb zojuist het verdrag verbroken,’lachte hij.
‘Ik zwijg als het graf,’ beloofde ik, en toen rilde ik. 

 Geschreven door: Eva Cronie

 
 

Geef een reactie

 
