RSS

Informatie over Herman van Campenhout

13 Jun

Ik ben geboren in Meise op 17 december 1943, in volle oorlogstijd.  Niet dat daar in ons dorp veel van te zien was: ondanks de vele ongemakken en de dreigende honger ging het leven er gewoon verder.  In Meise zijn geen veldslagen uitgevochten.  Volgens mijn moeder was het enige ‘wapenfeit’ dat er op het kerkhof een bom is gevallen!

Zeer snel zijn mijn ouders de oorlog te boven gekomen.  In 1949 al liet mijn vader een huis bouwen in Sint-Brixius-Rode (een deelgemeente van Meise) en daar ben ik zes jaar naar de Gemeentelijke Basisschool geweest.
Voor het middelbaar onderwijs stuurden mijn ouders mij naar het internaat van een college in Essen.  Daar heb Latijn en Grieks geleerd en heb ik mijn jeugd doorgebracht.  Echt graag was ik niet op dat internaat maar helemaal tegen mijn zin was het ook niet.  Mijn eigen kinderen heb ik zo’n internaat niet willen aandoen.
Daarna heb ik in Brussel – Meise ligt 12 kilometer van Brussel – de opleiding gevolgd regent Nederlands-geschiedenis-godsdienst.
Meteen daarna ben ik als leraar Nederlands en godsdient aan de slag gegaan  in het college van Vilvoorde.  In 1985 ben ik verhuisd naar een middenschool in Vilvoorde en daar heb ik tot 1998 gewerkt.
Toen vond ik het welletjes.  In 1994 was mijn eerste boek verschenen en het schrijven begon voor mij belangrijker te worden dan het lesgeven.  Vanaf 1 januari 1999 ben ik voltijds schrijver geworden en ik hoop dat nog een tijdje vol te houden.
Mijn twee kinderen, Koen en Steven, zijn ondertussen getrouwd en hebben zelf kinderen.  Zo heb ik 5 kleinkinderen die uiteraard een belangrijke rol spelen in mijn leven, ook als schrijver.  Jano, Jente, Lotte, Stine en Jelle staan dikwijls model voor de personages van mijn boeken.  Jente is mijn grootste fan die al mijn boeken gelezen heeft en er op school reclame voor maakt.

Wat hij zoal doet…

Als ‘nieuwe man’ laat ik Lut, mijn vrouw, niet alle huishoudelijk werk alleen doen.  Ik sta liever in de keuken dan te werken in de tuin.  Wekelijks poetsen wij samen ons huis en ik hanteer de stofzuiger even vaak als Lut.  Maar zij is ook een ‘nieuwe vrouw’ die even vlot hout zaagt, tegels legt en schildert als de beste doe-het-zelver.  Daarnaast verdeel ik mijn tijd tussen schrijven en in scholen en bibs gaan vertellen.  Ik vind lezingen houden zeer interessant en leerrijk, want dat is de enige manier waarop ik mijn lezers kan ontmoeten en van hen kan vervemen wat ze van mijn boeken vinden.

 Bron: http://hermanvancampenhout.companyconcerts.com/about

 

Geef een reactie

 
