RSS

Informatie over Helen Vreeswijk

15 Jun

Helen Vreeswijk (Den Haag, 1 maart 1961) werkte heel lang bij de politie. Geen wonder dat haar jeugdboeken allemaal politieromans zijn. Het zijn spannende boeken waarin jongeren te maken krijgen met misdaad – als slachtoffer, maar ook soms als dader. In haar boeken waarschuwt de schrijfster voor de gevaren van bijvoorbeeld loverboys, internet of de verkrachtingsdrug GHB. Haar inspiratie voor haar boeken haalt ze uit haar werk bij de politie. ‘Elke dag maak ik wel iets spannends mee en dat verwerk ik in mijn verhalen.’ Haar doorbraak kwam in 2004 met Loverboys, dat enthousiast werd ontvangen.

De misdaadverhalen zijn gebaseerd op waar gebeurde verhalen over onder meer ontvoeringen, jeugdbendes, sektes, loverboys en drugs. Vreeswijk hoopt jongeren bewust te maken van en te waarschuwen voor de gevaren van de hedendaagse maatschappij.
Sinds 2010 is ze fulltime schrijfster. “Bij de politie heb je geen baan van negen tot vijf, dat werd steeds lastiger te combineren met mijn schrijverschap. Gelukkig heb ik door de jaren genoeg meegemaakt in mijn politiewerk om nog veel verhalen te kunnen schrijven.”

‘Een verhaal schrijven over een jongen die een meisje ontmoet en dat is het dan, dat is niks voor mij. Ik wil meer spanning en actie.’

Bron: http://www.leesplein.nl/LL_plein.php?hm=2&sm=1&id=1723

 
 

Geef een reactie

 
