Recensie ‘Echte mannen eten geen kaas’

Mosterd, M
Echte mannen eten geen kaas
Van Gennep
Amsterdam
2008
12+

Tot haar eerste dag op de middelbare school is Maria een heel gewoon meisje van twaalf. Ze woont met haar moeder en haar zus in een stad in het oosten van Nederland,en wil wel wat meer spanning in haar leven. Of stoer zijn, zoals dat groepje jongens dat rondhangt op het parkeerterrein van de school. Hoe zou het zijn als een van die jongens haar vriendje was? Maria’s fantasie lijkt werkelijkheid te worden: een van hen, Manou, spreekt haar aan. Wat ze niet weet, is dat Manou een loverboy is.

Zes jaar later schrijft Maria dit bloedstollende verslag van haar jaren met Manou. De jongens die haar haar normale jeugd hebben ontnomen, en die de meeste mensen kennen als ‘loverboys’, waren voor haar pooiers, drugs-, wapen- en mensenhandelaars. Geweld, (groeps)verkrachtingen, handel in meisjes, drugssmokkel: Maria heeft veel meegemaakt en gezien. Ze heeft er een authentiek en onthullend verhaal over geschreven. Openhartig vertelt ze over haar tegenstrijdige gevoelens voor Manou, en haar strijd om aan hem te ontkomen: fysiek, maar vooral mentaal. Wat Maria heeft meegemaakt is schokkend; hoe ze erop terugkijkt is buitengewoon ontroerend.

Realistischer dan dit boek bestaat bijna niet. Ieder gruwelijk moment dat Maria meemaakt wordt tot in de details beschreven. Een gruwelijke actie waarbij een rat zich gedwongen voelt zich een uitweg in de buik van een klant van loverboy Manou te graven. Het is maar een voorbeeld van een lange reeks afschuwelijke gebeurtenissen die Maria mee heeft gemaakt.

Het boek vertelt het verhaal van Maria hoe zij als het ware gevangen werd genomen door haar loverboy. Ontsnappen was voor haar geen optie. En dat terwijl zij verschrikkelijke dingen moest doorstaan. Twijfel niet en koop inmiddelijk dit boek. Zoals te zien is op deze website heeft Maria een vervolgverhaal geschreven, genaamd het boek ‘Bindi’.

Geschreven door Koen Verplanke