Recensie ‘Een zomer in India’

Auteur: Pratima Mitchell
Titel: Een zomer in India
Uitgever: De Geus,  Breda
Jaar van uitgave: 2010
Leeftijdscategorie: 15+

Het kwam als donderslag die de hemel openscheurde bij me op. India! Natuurlijk, daar zou ik naartoe gaan: naar mijn grootouders, Nana en Nani!

In Een zomer in India maak je kennis met Sarla en Bina. Twee meisjes, opgegroeid in verschillende werelden. De een in het moderne Londen, Engeland en de ander in het traditionele Daroga, India. De moeder van Sarla is journaliste en wordt onverwachts uitgezonden naar een ver land om daar verslag uit te brengen van de oorlog die daar woedt. Sarla kan niet alleen thuisblijven in de zomervakantie en besluit om de zomer door te brengen bij haar opa en oma in Daroga, India.

Het verhaal wordt afgewisseld door de verschillende personages die in het boek voorkomen. Het ene hoofdstuk beleef je door de ogen van Sarla en het volgende hoofdstuk door de ogen van Bina. Dit maakt het verhaal interessant. Het boek is ook vlot geschreven en leest makkelijk weg. Doordat je het leven in India ook meemaakt door de ogen van Bina, maak je als lezer kennis met de strenge Indiase tradities. Vooral de oudere generatie houdt zich sterk vast aan deze tradities. Meisjes moeten niet studeren, maar gauw trouwen met een vreemde man waarvan de familie vindt dat het een geschikte keuze is. Zelf hebben ze weinig te zeggen en moeten ze de familie-eer hoog houden, ten koste van zichzelf. Een zomer in India is een mooie samensmelting van de westerse cultuur en de Indiase cultuur.

Sarla en Bina zijn erg verschillend, maar als ze achter een groot geheim komen, blijkt dat ze meer met elkaar gemeen hebben dan ze denken.

Door de wisseling van perspectieven is het boek geschikt voor de gevorderde lezer.