Recensie ‘Mijn zus woont op de schoorsteenmantel’

Auteur: Anabel Pitcher
Titel: Mijn zus woont op de schoorsteenmantel
Uitegeverij: Pimento, Amsterdam

Jaar van uitgave: 2011
Leeftijdscategorie: 15+

Mijn zus Rose woont op de schoorsteenmantel. Nou ja, stukjes van haar dan. Drie vingers, haar rechterelleboog en haar knieschijf liggen begraven op een begraafplaats in Londen.

In mijn zus woont op de schoorsteenmantel maak je kennis met Jamie. Zijn  oudere zus Rose is vijf jaar geleden om het leven gekomen bij een terroristische aanslag. Sindsdien heeft hij niet meer gehuild. Sinds het overlijden van Rose is het hele gezin kapot gegaan. Zijn moeder heeft het gezin verlaten en is er vandoor gegaan met een andere man. Zijn vader is alcoholist en zijn zus, Jasmine, de tweelingzus van Rose, zet zich af tegen alles en iedereen. Jamie bevindt zich hier tussenin, zonder dat iemand echt aandacht aan hem besteed. Tot hij op zijn nieuwe school een vriendinnetje krijgt. Jamie durft niet met haar om te gaan, want Sunya is wel geboren in Engeland, maar haar ouders komen uit Pakistan. Ze is een moslima, in de ogen van zijn vader dus de vijand. Houdt hun vriendschap stand onder de moeilijkheden waarmee Jamie te maken krijgt?

Mijn zus woont op de schoorsteenmantel is het hartverscheurende verhaal verteld vanuit het perspectief van een jongetje dat probeert te begrijpen waarom zijn familie uit elkaar is getrokken. Door de pakkende openingszin weet Annabel pitcher gelijk de aandacht van de lezer te trekken. Je wilt namelijk weten waarom er maar stukjes van Rose op de schoorsteenmantel staan en de rest is begraven. Het verhaal bevat veel spanning en verdriet, maar dit wordt afgewisseld met humoristische scenes. Het verhaal is zo levensecht geschreven, dat je als lezer, zeker bij de emotionele fragmenten, moeite hebt om niet te gaan huilen.  Een voorbeeld hiervan is de dood van Jamies kat Roger. Deze gebeurtenis is een breekpunt in het verhaal en voor de personages. Jamie kan, sinds vijf jaar, weer huilen en zijn vader is eindelijk in staat afscheid te nemen van Rose en zich weer te richten op zijn gezin.

Mijn zus woont op de schoorsteenmantel laat de lezer niet snel los, het verhaal blijft je nog lange tijd bezig houden. Aangezien dit pas het eerste boek is van Annabel Pitcher, belooft dat nog heel wat voor de toekomst!