Recensie van ‘Het mes van Milosh’

Auteur: Roger H. Schoemans
Titel:
Het mes van Milosh
Uitgeverij: Davidsfonds/Infodoc, Leuven
Jaar van uitgave: 2010

Jilla en Jaja, Milosh en zijn bende, Ellen die dood gevonden wordt in een vuilniszak. Hoe loopt dit af?

Het verhaal speelt zich af in een grootstad, in een school met een grote multiculturele samenstelling. Illa is de dochter van een politiek vluchteling uit Iran, Jaja is een asielzoeker uit Nigeria en Milosh komt uit Kosovo. Al deze jongeren hebben een andere cultuur. Sommigen hebben gewelddadige herinnering aan hun geboorteland. al dan niet met gewelddadige herinneringen of dreigingen uit het geboorteland. Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van de verschillende personages, waardoor de lezer een idee krijgt van zijn/haar denk- en handelwijze. De spanning blijft constant aanwezig en de lezer is net zo op zoek naar de dader als de politie.

Mlsh is de leider van een bende op zijn school. Op diezelfde school zitten ook Jilla, de dochter van een vluchtelinge uit Iran en Jaja, een asielzoeker uit Nigeria. Een van de bendeleden is de Hollandse Ellen. Wanneer zij dood gevonden wordt gaat al gauw het verhaal rond dat Milosh de moordenaar is. De politie, wiens onderzoek het hele boek doorloopt, komt naarmate het boek vordert tot steeds opmerkelijkere conclusies. Ongeveer een week voor de dood van Ellen, heeft Milosh Jilla en Jaja bedreigd tijdens een ruzie op straat. Was dit indirect een aanleiding tot de dood van Ellen?

Het is Roger Schoemans gelukt om van alle actualiteiten een waanzinnig spannend verhaal te schrijven. In het boek staan voornamelijk jeugdcriminaliteit, vluchtelingen en geesten uit het verleden in de spotlights. In dat opzicht is Het mes van Milosh een zeer vernieuwend boek. Voor de lezer is het boek gemakkelijk te volgen. Je wilt snel weten wat er echt is gebeurd met Ellen. Hierdooor kun je het boek vrijwel niet wegleggen.

Geschreven door: Koen Verplanke