Recensie ‘Bella donna’

Auteur: Annejoke Smids
Titel: Bella donna
Uitgeverij: Ploegsma Amsterdam
Jaar van uitgave: 2009

Wolfskers – Atropa belladonna
Een lange stengel met eivormige blaadjes en donkere, glanzende vruchten, ter grootte van een kers. Vroeger dacht men dat deze plant werd bewoond door een mooie vrouwelijke demon, die mensen gelukkig kon maken, maar ook waanzin, ziekte en dood kon brengen. Een van de giftigste planten ter wereld. Ook bekend als dodelijke nachtschade, doodkruid, duivelsbes of bozemansbes.

Het dorpsmeisje Marietta is weggelopen van huis en ze probeert werk te vinden in het Venetië van 1750. De rijke familie, waar zij als keukenhulp terechtkomt, zijn erg blij met haar kennis van (geneeskrachtige) kruiden.  Al gauw misbruikt men haar kennis van kruiden en planten voor politieke intriges en liefdeszaken. Dat brengt haar in de problemen en zelfs, als gifmengster, belandt ze in de gevangenis. Alleen haar grote liefde, een jonge gondelier, kan haar redden uit de gevangenis.

De schrijfster weet een heel opgewekt en pittig beeld te schetsen van een levendige en bruisende stad Venetië. De lezer krijgt hierdoor een heel verrassend beeld van het Venetië van 1750. Het zou ideaal zijn het boek ter plekke te kunnen lezen, maar de beeldende beschrijvingen maken al veel goed. Het verhaal start een beetje traag en het vraagt enig doorzettingsvermogen van de lezer, maar het is beslist de moeite om te blijven doorlezen, want eens op gang wordt je meegesleept door de gebeurtenissen die Marietta overkomen. Net als in de andere verhalen van Annejoke Smids draait het verhaal rond één bepaald element en in dit verhaal zijn dat de kruiden die Marietta overal voor gebruikt. Ze geven haar aanzien en vertrouwen, maar brengen haar uiteindelijk ook in grote moeilijkheden. Elk hoofdstuk begint met een korte toelichting over een bepaald kruid dat meestal ergens in het hoofdstuk door Marietta gebruikt wordt.