RSS

Recensie ‘Doe Maar Dicht Maar gedichtenbundel jongerenpoëzie 2002’

24 Jun

Auteur: Diverse auteurs
Titel: Doe Maar Dicht Maar 2002
Uitgeverij: Passage

Jaar van uitgave: 2002

Stichting Doe Maar Dicht Maar is opgericht in 1984 met als doel jongeren tussen de 12 en 20 jaar in contact brengen met poëzie, hen te stimuleren om bestaande poëzie te lezen, maar ze ook aan te zetten tot het actief omgaan met poëzie door zelf gedichten te schrijven. Ieder jaar is er een dichtwedstijd voor scholieren in het voortgezet onderwijs. Uiteindelijk wordt er een poëzifestival gehouden in Groningen en worden de honderd beste gedichten gebundeld in een dichtenbundel.

De dichtenbundel die ik heb gelezen is al een wat oudere bundel, uit 2002. Alle bundels van Doe Maar Dicht Maar de moeite waard zijn om te lezen, ongeacht van welk jaar ze zijn. Een van de winnaars van de wedstijd in 2002, Jacobien den Hertog (17)  heeft een prachtig gedicht geschreven over een moeder.

Mama

Zeg me
Zal ik winnen of verliezen
Zeg me
Waar je staat
Zeg me
Ben je ver weg
Als een ster
Kijk je op me neer
Strek je een arm naar me uit
Zonder me te raken
Ben je naast me
Altijd bij me
Zie je hem
Zijn lippen zo dichtbij
Wat ik wil
Lach je
Streel zachtjes door mijn haar
Fluister in mijn oor
Dat het goed is
Zeg me
Mama
Zeg me
Iets

Naast droevige gedichten en liefdesgedichten bevat de bundel ook humoristische gedichten. Zoals het volgende gedicht van Malou Kars (16):

Zondag

Hoe ik daar wachtte
in de stromende regen
Mij verzette
tegen de kou
die steeds dieper
door mij heen drong
De kracht
die van mij afvloeide
en in de regenput stroomde
En de warmte
die ik helemaal kwijt was

Zo stond ik daar twee hele uren lang
met plots het besef
dat zondags de bussen niet rijden

De Doe Maar Dicht Maar bundel is absoluut de moeite waard om te lezen en je te laten inspireren door het talent van deze jonge dichters! Schrijf jij ook graag gedichten? Stuur je gedicht dan op naar Doe Maar Dicht Maar en wie weet staat jouw gedicht volgend jaar in de gedichtenbundel van 2013! Jongeren die mee willen doen aan de wedstrijd 2012-2013 kunnen maximaal drie zelfgeschreven gedichten insturen voor 1 februari 2013.

Klik hier om naar de website van Doe Maar Dicht Maar te gaan.

Geschreven door: Marissa de Veld

 

 

Geef een reactie

 
