Recensie ‘Het oneindige verhaal’

Auteur: Michael Ende
Titel: Het oneindige verhaal
Uitgeverij: Sijthoff, Alphen aan den Rijn
Jaar van uitgave 1e druk: 1982

In Het oneindige verhaal maak je kennis met Bastiaan Balthazar Boeckx. Bastiaan heeft erg veel verdriet van het overlijden van zijn moeder en hierdoor heeft hij geen goede relatie met zijn vader. Om de werkelijkheid te ontvluchten verzint hij verhalen. Op school wordt Bastiaan gepest en uitgelachen. Op een dag rent hij, op de vlucht voor de pestkoppen, een kleine antiekwinkel binnen. Hier ziet hij Het oneindige verhaal liggen. In een opwelling steelt hij het boek en rent de antiekwinkel uit. Hij verstopt zich op de zolder van zijn school en hier begint zijn reis door Fantasië.

Het oneindige verhaal is een klassieker die je echt gelezen moet hebben. Velen zijn opgegroeid met de spannende verhalen over Atréjoe, de geluksdraad Foechoer en Bastiaan. Michael Ende heeft bij het schrijven zijn fantasie de vrije loop gegeven. Je komt terecht in een wereld waarin rotseters, centauren en zelfs raceslakken voorkomen! Het oneindige verhaal is fantasie zoals fantasie bedoeld is. Laat je meevoeren op een wonderlijke reis en raak ook, zoals zovelen, in de ban van Fantasië.

Het boek is opgedeeld in twee delen. De wereld van Bastiaan is in rode letters gedrukt en de wereld van Fantasië is in het rood gedrukt. Doordat de werelden elkaar afwisselen, wordt het door het kleurverschil gemakkelijker om de twee werelden te onderscheiden. De eerste helft is een echt avonturenverhaal, maar in de tweede helft wordt Bastiaan geconfronteerd met volwassen worden in een wereld vol wensen en wordt hij uiteindelijk tevreden met zichzelf.

Het oneindige verhaal is geschikt voor de gevorderde lezer.