RSS

Recensie ‘Hoe angst klinkt’

24 Jun

‘Hoe angst klinkt’

Hans Hagen schreef een dichtbundel over een aantal verschillende onderwerpen waar je niet altijd over na wilt denken.

Bijzonder vond ik een gedicht met een ‘probleem’ dat bij alle ouders en kinderen voorkomt, generaties lang. Ik vond het erg grappig om te lezen. Het is een niet vaak besproken onderwerp, daarom is het gedicht vernieuwend maar tijdloos tegelijk. Het gedicht waar ik het over heb heet: verf, steen of klei.

als ze in een film gaan vrijen
zit mijn vader er verlegen bij
zodat ik nauwelijks kan geloven
dat mijn ouders samen mij

misschien ben ik niet live gemaakt
uit zaad en ei, misschien ben ik uit steen gehakt, met verfkwast op
’n doek gekwakt of gevormd van klei

toen de schepper me bekeek
na de laatste streek of beitelslag
blies hij me leven in en hielp me
van de sokkel af of uit het schilderij

m’n moeder had ik’t misschien
ooit durven vragen, hoe verliefd ze
eigenlijk was in vroeger dagen
of zij en papa op een nacht echt mij

misschien dat ze dan zei; er kwam
geen schilder aan te pas, geen
beeldhouwer of klei, ik weet nog hoe
je werd verwekt, ik was er zelf bij

Hans Hagen schrijft heel beeldend. In zijn gedicht de stilte, schrijft hij over een tehuis. Veel jongeren hebben wel een opa, oma of zelfs beiden in een verzorgingstehuis. Door dit gedicht zal je waarschijnlijk ervaren, wat je meemaakt in het tehuis, zonder er echt te zijn. Hieronder kun je het lezen en zelf oordelen.

28 april

de stilte

de rollen zijn gedraaid, ik rijd rondjes met je in’t tehuis
waar alles gesloten is, jij ook
je ogen dwalen of doorboren me
Ik probeer de stilte weg te breken
vertel wat ik de laatste weken heb gedaan, hoop dat je me aankijkt
één woordje ver genoeg reikt

je koude vingers sluiten
om mijn hand als ik vertrek
onder zachte dwang duw je
een soort van kus op m’n wang

 

 

Geschreven door: Eva Cronie

 
 

Geef een reactie

 
