Recensie ‘Hoe overleef ik mezelf?’

Oomen, F
Hoe overleef ik mezelf?

Van Holkema & Warendorf
Amsterdam
2002

Puberteit, e-mailverkeer, vriendjes en nog méér puberen…

De puberteit, hoe voelt dat eigenlijk? Jij verandert, maar doen je ouders dat ook? Of denken ze nog steeds dat je een kleuter bent? Wat doe je als je ouders het er niet mee eens zijn dat je-graffiti gaat spuiten, een piercing laat zetten, er een eigen mening op na houdt? En wat doe je als je gepest wordt, terwijl je wilt dat iedereen je bewondert? Rosa bedenkt voor al deze vragen een oplossing: Rooz, de nieuwe versie. Maar is ze daar zelf nu wel zo blij mee? En is de wereld blij met Rooz?

De Hoe overleef ik?-serie is optimaal afgestemd op de doelgroep van het boek: de jeugd. Iedereen gaat puberen. De ene eerder dan de andere, maar dat doet er verder niet toe. Wat er wel toedoet is deze Hoe overleef ik?-serie. Met deze serie heeft Francine Oomen een prima handleiding ontworpen om met vervelende situaties in de puberteit om te gaan. Naast het boek Hoe overleef ik mezelf? bestaan onder andere deze boeken in de serie:

• Hoe overleef ik mijn vriendje? (en hij mij!)
  • Hoe overleef ik met/zonder vrienden?
  • Hoe overleef ik (zonder) liefde?
  • Hoe overleef ik mijn ouders? (en zij mij!)
  • Hoe overleef ik mezelf?
  • Hoe overleef ik mijn eerste zoen?
  • Hoe overleef ik de brugklas?
  • Hoe overleef ik mijn vakantie?

In het boek Hoe overleef ik mezelf? Is Rosa de hoofdpersoon. Een dochter van gescheiden ouders die nu bij haar moeder en haar vriend Apen bil woont. Zij zit midden in de puberteit en probeert zichzelf zo optimaal mogelijk van haar leeftijdsgenoten te onderscheiden. Ze neemt een ietwat vreemde houding aan. Rosa verandert in Rooz en gaat rare dingen doen. Iedere keer weer lukt het Rosa haar moeder en Apenbil én haar zelf het leven zuur te maken. En dat allemaal terwijl ze ook nog een vriendje aan de andere kant van het land heeft wonen! Hoe zij haar eigen gedrag overleeft is in dit vermakende boek allemaal te lezen.

Dit boek staat boordevol tips. Over moeilijk opvoedbare ouders en verstandige kinderen. Over de liefde, uiterlijk, onzekerheid en over moed en verandering. Een onmiskenbaar boek voor elke puber, of iedereen die van plan is dat te worden. Met veel e- & me-mails!

Geschreven door Koen Verplanke