Recensie ‘Met het mes op tafel’

Auteur: Cynthia Voight
Titel: Met het mes op tafel
Uitgeverij: Lemniscaat
Jaar van uitgave: 1995

‘Als je ooit nog eens – binnenkomt, en – ‘ Tish dwong zichzelf het te zeggen. ‘Als ik -‘ Haar hart bonsde in haar oren. ‘Of mijn bed!’ Dit gilde Tish. ‘Hoor je me? Als je nog eens bij me in de buurt komt, dan -‘ Zijn gezicht werd rood. Zijn oren ook. Hij kon haar nu niet meer negeren.

Op een ochtend tijdens het ontbijt legt Tish plotseling een scherp overlevingsmes op tafel. De punt gericht op haar stiefvader die tegenover haar zit. ‘Van nu af aan heb ik dit mes. Altijd.’ Haar knieën zijn waterig en haar mond trilt. Haar stiefvader schenkt er geen aandacht aan. Haar moeder let niet op hen. Tijdens het ontbijt heeft ze het te druk. Dit is het begin van de dag waarop alle opgekropte gevoelens van Tish een uitweg zoeken. Een dag waarop opnieuw duidelijk wordt dat haar moeder haar niet steunt en een dag waarop ze beseft dat er maar één is die haar kan helpen om zich te verzetten tegen haar stiefvader: zijzelf Deze dag wordt een breekpunt.

In Met het mes op tafel maak je kennis met de zestienjarige Tish. Al jaren wordt zij seksueel misbruikt door haar stiefvader. Haar moeder weet ervan, maar doet er niets tegen. Ze negeert het en daarmee negeert ze de problemen van haar eigen dochter. Als lezer krijg je in dit boek te maken met de wanhoop van Tish en de angst voor haar stiefvader. Het verhaal begint midden in de gebeurtenissen, wanneer Tish haar stiefvader waarschuwt. Het begin is wel wat lastig te volgen, maar als je hier eenmaal voorbij bent, zit je helemaal in het verhaal.

Met het mes op tafel is een verhaal over voor jezelf opkomen, jezelf beschermen ook al is dat tegen je eigen ouders. Incest komt niet alleen in boeken voor, heel veel meisjes, maar ook jongens hebben hier dagelijks me te maken. Het verhaal van Tish laat je beseffen dat niet iedereen de kans heeft om in een veilige omgeving op te groeien. Voor sommige kinderen is het leven thuis een ware hel op aarde. Achterin het boek staat een lijst met telefoonnummers van instanties die je kan bellen, als je zelf te maken hebt of krijgt met incest.

Vanwege de vele, ingewikkelde, dialogen die er in het boek voorkomen is het boek geschikt voor de gevorderde lezer.