Recensie ‘Vermist…’

Auteur: Rosie Rushton
Titel: Vermist…
Uitgever: The House of Books, Vianen
Jaar van uitgave: 2003
Leeftijdscategorie: 14+

Voor iedereen die bang is geweest voor iemand van wie hij houdt, en voor al diegenen die de moed hebben hun angsten onder ogen te zien.

In Vermist… maak je kennis met Katie, een pubermeisje dat worstelt met haar problemen thuis: vader pleegde zelfmoord, haar broertje is autistisch en ze heeft vaak ruzie heeft met haar, aan alcohol verslaafde, moeder. Katie houdt wel van haar, maar ze is de vernederingen en mishandelingen zo zat, dat ze wil weglopen. Haar nieuwe vriend Joe vindt dat haar moeder maar eens goed gestraft moet worden voor wat ze Katie aandoet. Joe belooft haar dat ze een weekje naar een boerderij zullen gaan, waar nog meer vrienden van Joe zijn. Dat klinkt wel gezellig! Maar wat Katie niet weet is dat Joe zelf wraak wil nemen op Katies moeder, maar waarom? Langzaamaan komt Katie erachter dat Joe niet is wie hij zegt dat hij is. Zal Katie ooit nog thuiskomen?

Vermist… is een ware thriller, de spannende fragmenten zorgen ervoor dat je het boek niet wil wegleggen. Ieder hoofdstuk wordt afwisselend verteld in ik-perspectief door Katie, Lydia, Tom en Grace. Hierdoor leer je de hoofdpersoon, Katie, heel goed kennen. Doordat de hoofdstukken maar een tot acht bladzijden bevatten, wordt het boek zeer leesbaar en lees je het snel door. Als lezer krijg je daarnaast een goed beeld van wat autisme precies is. Tom vertelt namelijk vanuit ik-perspectief hoeveel moeite hij heeft met het overbrengen van een boodschap en hoeveel hij houdt van patronen. Als iets afwijkt van die patronen, krijgt hij een woedeaanval. Hierdoor leer je als lezer dat het zowel voor de persoon met autisme, als voor de mensen in zijn omgeving, erg zwaar is.
Vanwege het onderwerp, de psychologische achtergronden en de sfeer is het boek geschikt voor de gevorderde lezer.