RSS

Recensie ‘Wat van de liefde niet gezegd kan worden’

24 Jun

‘Wat van de liefde niet gezegd kan worden’

In de dichtbundel van Daniel Billier staan gedichten over verschillende onderwerpen, namelijk liefde en verliefdheid, verlangen, gemis en kindsoldaten. Zijn gedichten zijn realistisch.Wat Van De Liefde Niet Gezegd Kan Worden

Hieronder lees je het gedicht: HET TOCHT. Dit gedicht wilde ik je laten lezen, omdat de schrijver  de liefde tussen twee mensen weet te beschrijven en beeldend te maken zonder namen of ‘echte’ personen te laten voorkomen.

HET TOCHT
Over heuvels en beekjes droeg ik je
rechterborst op de laatste bank van de bus

Jij deed zo prachtig zoveel niks,
je hoofd gewiegd in mijn schoor,
Een trillend landkaartje
waarvoor ik beefde

En alles in mij wou met je spelen
zachter nog dan mijn vingertoppen
je strelen, maar hoe
speel je met een vlinder?

Mijn hand koos je,
schouder, liefkoosde je oor.
Met één vleugel streek jij mijn hand terug naar je borst.

Zonder jou tocht het
in de wereld.

Een heel ander onderwerp dan liefde, is het leven van een kindsoldaat.  De schrijver wist me te raken met de beschrijving van het leven, de gebeurtenissen en de emoties van de kindsoldaat.  Hieronder kun je het zelf lezen.

AAN DE ONBEKENDE KINDSOLDAAT
voor Geoffrey Apuke

Je spreekt niet meer,
je slikt, altijd verschrikt,
Je kijkt wel uit
met woorden kun je niet meer
over die berg dood
waartoe jij je eigen handen dwong.

over je lippen rolt geen woord.
Je vriendinnetje Amira moest
haar eigen afgesneden lippen eten.
Ze zou wel eens kunnen praten.

Je mocht daar nooit huilen,
Nu kun je het niet meer,
maar je ogen verklikken je.

Je slikt en hikt een lachje op
voor de foto

Geschreven door: Eva Cronie

 

Geef een reactie

 
