Recensie ‘Waterschapsheuvel’

Auteur: Richard Adams
Titel: Waterschapsheuvel
Uitgever: Het Spectrum, Utrecht
Jaar van uitgave: 1986

‘O, Hazelaar! Hier komt het van! Ik weet het nu – iets heel ergs! Iets verschrikkelijks – dat steeds dichterbij komt.’ Hij begon te grienen van angst. ‘Wat voor iets – wat bedoel je? Ik dacht dat je zei dat er geen gevaar was?’ ‘Ik weet niet wat het is,’ antwoordde Vijfje ongelukkig. ‘Op dit ogenblik dreigt er hier geen enkel gevaar. maar het komt eraan – het komt eraan. O Hazelaar, kijk! Het veld! Het is bedekt met bloed!’

Waterschapsheuvel vertelt het verhaal van de reis die een groep konijnen maakt, nadat één van de konijnen, Vijfje, een voorgevoel had van een groot gevaar dat de kolonie Sandelvoorde bedreigde. Onder leiding van Hazelaar verlaat de groep konijnen middenin de nacht de oude kolonie. Na een lange reis komen ze uiteindelijk in een veld, waar zij beginnen met het graven van nieuwe holen. Al snel krijgen ze bezoek van een onbekend konijn, Sleutelbloem. Sleutelbloem nodigt de groep uit om zich bij zijn kolonie te voegen, een eindje verderop. De groep besluit een kijkje te gaan nemen, maar de nieuwe kolonie blijkt een vreemde plek te zijn. De konijnen die daar leven, maken zich nergens druk om. Vijfje krijgt opnieuw nare visioenen en de groep konijnen ontdekt de redenen hierachter als Kopstuk in een strik terecht komt en op het nippertje aan de dood ontsnapt. Ze besluiten niet in de kolonie te blijven en Aardbei voegt zich bij hun uit de kolonie. Samen gaan ze opnieuw op weg en zwerven door het landschap tot ze een heuvel vinden, waarvan Vijfje vindt dat het hun plek is. De groep is gaan vertrouwen op Vijfjes intuïtie en begint aan het graven van holen.

Het verhaal van Waterschapsheuvel is veel meer dan alleen een verhaal over een groep schattige konijnen. Het verhaal gaat over vriendschap, loyaliteit, vrijheid, het lot, leven en dood en natuurlijk de slechte invloed van de mens op de natuur. De schrijver Richard Adams vertelt heel erg realistisch over de natuur en hij geeft de konijnen allemaal een eigen persoonlijkheid. Ook komen er verzonnen woorden voor die de konijnen onderling gebruiken zoals Auwsla (leger, politie) en Elil (vijanden). De locaties van Waterschapsheuvel bestaan trouwens echt, je vindt ze in Engeland, Hampshire, ten zuidwesten van Londen. De bedenker Richard Adams is in deze omgeving opgegroeid.

Na het succes van het boek is er ook een gelijknamige film en zelfs een serie gemaakt. Deze lijken erg op het verhaal van het boek. De titelsong is erg bekend geworden. De naam hiervan is Bright Eyes door Art Garfunkel.

Richard Adams schreef in 1996 een vervolg op Waterschapsheuvel: Verhalen uit Waterschapsheuvel.